Porządki:
Koryncki:
Joński:
Dorycki:
Plan akropolu ateńskiego:
Partenon na akropolu ateńskim:
Plan Partenonu:
Erechtejon od strony ganku kariatydy:
Erechtejon na akropolu ateńskim:
Plan Erechtejon:
Świątynie Nike na Akropolu ateńskim:
Propyleje na Akropolu ateńskim:
Rekonstrukcja Ołtarza Pergamonu w Muzeum Pergameńskim w Berlińskim:
Plan Pergamonu:
Poliklet Młodszy, Teatr w Epidauros:
plan:
Świątynia Her w Paestum:
Mauzoleum w Halikarnasie:
Latarnia morska na wyspie faros (rekonstrukcja):
Kolos Rodyjski (rekonstrukcja):
Posąg Zeusa z Olimpii:
Amfiteatr w Delfach:
Posąg Kurosa archaicznego:
Posąg kory archaicznej:
Dama z Auxerre, okres archaiczny:
Zeus z Artemizjonu, okres klasyczny, Narodowe Muzeum archeologiczne Ateny:
Jeździec z Rampin:
Woźnica z Delf, okres klasyczny, Muzeum Delfickie:
Moschoforos czyli niosący ciele, okres archaiczny, ateńskie muzeum akropolu:
Fidiasz: metopa z centaurami, okres klasyczny,
Metopa - wyraz o kilku zbliżonych znaczeniach.
w architekturze - kwadratowa lub prostokątna płyta na fryzie w budowlach w starożytnej Grecji. Była ona zazwyczaj zdobiona płaskorzeźbą, ale zdarzały się też metopy gładkie.
w sztuce - metopa to wyraźnie wyodrębnione, zbliżone do kwadratu pole, umieszczane na brzuścu naczynia, z reguły pokryte rysunkiem.
Fidiasz: Procesja Panatenajska(płaskorzeźba z Partenonu), okres klasyczny
Fidiasz posąg Ateny Parte-nos, okres klasyczny, Narodowe Muzeum Archeologiczne w Atenach:
Poliklet: Diadumenos, okres klasyczny:
Jest to posąg nagiego mężczyzny z opaska wokół głowy. Postać opiera się o jedną nogę wysuniętą do przodu ręce podniesione do góry.
Poliklet: Doryforos, okres klasyczny:
Rzeźba Polikleta okresu klasycznego w starożytniej Grecji powstał w latach 450-40 w. p.n.e.
Poliklet wprowadził do swojego dzieła zasadę kontrapostu czyli cały ciężar ciała opiera się na jednej nodze podczas druga jest odciążona lekko trzyma się ziemi. Jest to swobodne ułożenie ciała i zatrzymanie w czasie. Lekkie nachylenie linii bioder odpowiada nachyleniu w przeciwnym kierunku linii ramion. Cały ciężar ciałą przytrzymuje jedna noga druga delikatnie odsunieta do tylu pozostaje w spoczynku. Temu układowi nóg odpowiada przeciwne ułożenie rak: jenda trzyma włócznie druga jest rozluźniona.
Wszystkie części ciała są wyodrębnione wyraźnie przedstawione. Pod warstwą skóry i mięśnie wyczuwa się ich konstrukcje - kościec. Rzeźba harmonijna spokojna, proporcje matematyczne, którą interesował się artysta. Doryforos tak jak kursory archaiczne był modelem idealnego człowieka niż kims realnym.
Nike zawiązująca sandał, płaskorzeźba:
Myron: Dyskobol, Muzeum Narodowe w Rzymie:
Jeśli wolno kilka uwag:
OdpowiedzUsuń- wici roślinne na zdjęciu na samej górze (pod rysunkami typów świątyń i meandra) na moje oko pochodzi z Ara Pacis, a zatem nie należy do sztuki greckiej tylko rzymskiej (okres augustowski)
- Erechtejon: ganek jest kariatyd (l. mn.), a nie kariatydy (l. poj.), a w ogóle poprawniej jest mówić "ganek kor", ponieważ te posągi to nie są tradycyjne kariatydy - brakuje im kalatosów (koszy) na głowach.
- Mała jońska świątynka na Akropolis ateńskiej w najnowszej literaturze określana jest jako "Ateny Nike", a nie "Nike"
- słynny ołtarz znajdujący się w Berlinie to albo "ołtarz pergamoński", albo Ołtarz Zeusa i Ateny z Pergamonu; określenie "ołtarz Pergamonu" może sugerować, że był poświęcony Pergamonowi... Poza tym Muzeum nazywa się raczej Pergamońskie, a nie Pergameńskie
- Światynia w Paestum jest Hery, a nie Her
- w przypadku wszystkich rekonstrukcji wypada zaznaczyć, że są hipotetyczne. Co więcej - przedstawione rekonstrukcje Kolosa Rodyjskiego i Zeusa Olimpijskiego są na pewno błędne
- budynek z Delf (zaraz poniżej rekonstrukcji) to teatr, a nie amfiteatr. Amfiteatr to budowla typowo rzymska, o planie elipsy (nazwa oznacza "podwójne theatron", a theatron po grecku to po prostu półkolista widownia, łacińska cavea)
- słynny późnoarchaiczny posąg konny to "jeździec Rampin" a nie "z Rampin", ponieważ to określenie nie pochodzi od miejsca znalezienia (Akropolis ateńska) ani przechowywania (Ateny i Paryż)
- posąg Ateny Parthenos to kopia zwana Ateną Warwakion
- Diadumenos to wiążący opaskę, stąd uniesione do góry ręce
- Nike jest raczej _rozwiązująca_ sandał, ponieważ ta płaskorzeźba pochodzi z balustrady świątynki Ateny Nike na Akropolis ateńskiej i przedstawia prawdopodobnie scenę, w której Nike zdejmuje buty przed wejściem do świątyni
(Apollo Sauroktonos - "z jaszczurką" - gdzieś się zgubił, mimo podpisu)
- Ares Ludovisi jest przypisywany Leocharesowi, rzeźbiarzowi okresu późnoklasycznego. Nawiasem mówiąc, zarówno zdjęcia Aresa jak dalej Heraklesa i Apoksjomenosa Lizypa, a także Afrodyty z Melos (Wenus z Milo), oba posągi Gallów z Pergamonu i chłopca z gęsią są zniekształcone i fałszują proporcje (jakby ktoś je ścisnął od góry w dół). Najbardziej znana kopia tego ostatniego jest w Gliptotece w Monachium
- przedstawiona kopia Spinaria (chłopca wyciągającego cierń) chyba nie pochodzi z British Museum (teoretycznie mogłaby to być inna niż na ekspozycji kopia znajdująca się w jego zbiorach, ale wątpię, nic mi nie wiadomo, żeby mieli dwie, a ta, która jest na ekspozycji, wygląda inaczej; ta przypomina raczej wersję brązową znajdującą się w Muzeach Kapitolińskich w Rzymie, ale nie jest z brązu)
- muzeum, w którym znajduje się kolekcja Ludovisi (m. in. tzw. "tron" i Ares) to Palazzo Altemps (nie Altems).
Last but not least: sformułowanie "Kształt naczyń ceramicznych podział na: wazy, amfory, lekyty" jest absurdalne. Określenie "wazy" to popularne określenie naczyń greckich w ogóle, jest nienaukowe i nie ma nic wspólnego z typem naczyń. Natomiast amfory i lekyty to zaledwie dwa z kilkudziesięciu podstawowych typów naczyń (pozwolę sobie podać link do własnego bloga, gdzie zebrałam chyba najwięcej typów w sieci: https://hellenika.wordpress.com/wazy/
Pozdrawiam
Agnieszka