Dowolny sarkofag egipski:
Malowidło:
Tancerki i muzykantki Polowanie na dzikie ptactwo z grobu
Kolumny i kapitele egipskie (palmowy, hatrocki, lotosowy):
Płaskorzeźba Faraona Echnatona z rodziną; nowe państwo:
Posąg Sezostrisa III, średnie państwo
Skryba z Sakkara, Luwr:
- królowie: Dżeser, Cheops, Chefren, Mykerinos.
- dzieła:
-piramida schodkowa Dżesera
-piramida Cheopsa w Gizie
-piramida, świątyna i sfinks Chefrena w Gizie
-piramida Mykerinosa
-posąg Mykerinosa
Jest to okres rozkwitu politycznego, gospodarczego i kulturalnego. Wprowadzono najważnijesze formy architektury grobowej (mastaby) oraz dla rzeźby pełnej i reliefu.
- ŚREDNIE PAŃSTWO (XXI- XVI p.n.e.):
Wysoki poziom sztuki złotniczej i jubilerstwa. Kraj osłabiony walkami wewnętrznymi.
- NOWE PAŃSTWO (XVI - XI W. P.N.E.)
-królowie: Hatszepsut, Amenhotep IV Echnaton, Tutenchamon, Ramzes II
-działa:
- świątynia grobowa Hatszepsut w Dej el-Baham
-świątynia Amon- Ra w Luksorze oraz Chonsu i Mut w Karnaku
-świątynia Tomtmesz III
-świątynia i pałac Echnatona w Tell el - Amarna
-portret Echnatona i Neferete
-świątynia Ramzesa II i Nefrete w Abu Simbel
-grobowiec Tutenchamona w Dolinie Królów
Szczyt potęgi militarnej, gospodarczej, kulturanje państwa.
- EPOKA PÓŹNA (XI - IV w p.n.e.)
- EPOKA RZYMSKO-GRECKA (IV w. p.n.e - VII w. n.e.)
332r. p.n.e. podboje Aleksandra Macedońskiego. Założenie miasta Aleksandria, muzeum i biblioteki aleksandryjskiej. Dynastia Ptolemeuszów (Kleopatra) Podbój Egiptu przez Rzym w 30 r.p.n.e. Wpływy Rzymskie. Początki chrześcijaństwa od II w.n.e. Panowanie i wpływ bizantyjski. Podbój Egiptu przez Arabów w VII w. n.e. wpływ kultury islamu.
Kolumny Egipskie:
- filar - podstawowy element konstrukcyjny był potężną pionową podporą z kamienia o przekroju czworoboku.
- kapitel - głowica
- baza - podstawa
- półkolumna - połówka kolumny rozcięta wśród osi pionowej rozrośnięta z trzonem muru.
- gzyms - poziom, wstęp muru, naśladujący zwój maty.
- fryz - pas dekoracyjny o motywach kwitnących trzcin.
- portret sen-tetyczny - artysta ogranicza się tylko do oddania jedynie cech anatomicznych głowy.
- sceny batalistyczne - bitwa pod Kedesz Ramzesa II w Abu Simbel
Paleta Narmera, Stare Państwo:
kamienna paleta o wysokości 63,5 cm i szerokości 42 cm, wykonana z zielonego łupku, symbolicznie przedstawiająca ostatnią fazę podboju Dolnego Egiptu i tryumf Narmera (Menesa).
Pochodzi z okresu wczesnodynastycznego. Obie jej strony; awers i rewers pokryte są wypukłym reliefem.
Awers ukazuje postać króla w Białej Koronie Górnego Egiptu, którego imię, wpisane w serech, zapisane jest dwoma hieroglifami: rybą nar i dłutem mer. U stóp króla klęczy człowiek, którego jedną ręką trzyma on za włosy. Drugą ręką, uzbrojoną w maczugę król zamierza roztrzaskać głowę pokonanego. Pokonany wróg, zapewne jest przedstawicielem Północy. Mówi o tym znak umieszczony nad jego głową - jest to sokół - Horus z Południa, trzymajcy również głowę wroga, wystającą z kępy papirusów. Za królem postępuje nosiciel sandałów. W dolnej części palety, pod stopami króla, leżą dwaj martwi wrogowie.
Kompozycja rewersu to trzy poziome pasy reliefów. W górnej części król przedstawiony jest tym razem w Czerwonej Koronie Dolnego Egiptu. Aby nie było wątpliwości, że chodzi o tą samą osobę, przed jego wizerunkiem znajdują się hieroglificzne znaki jego imienia. Król postepuje w tryumfalnym orszaku. Za nim postępuje nosiciel sandałów, a przed nim kroczy postać, w której niektórzy dopatrują się prototypu wezyra, oraz postacie ze sztandarami zwycięzców. Przed orszakiem, pod znakiem tryumfującego Horusa, leżą ciała pokonanych wrogów z odciętymi głowami. Głowy ich znajdują się między ich nogami. Centralną część palety zajmują dwa fantasmagoryczne, lwiopodobne monstra, trzymane przez sługi na uwięzi. Ich nienaturalnie wydłużone, splecione szyje, tworzą w środku palety zagłębienie na szminkę. W dolnej części rewersu potężny byk roztrzaskuje mury z blankami, depcząc jednocześnie pokonanego wroga. Zapewne symbolizuje to zdobycie i zniszczenie twierdzy wroga.
Paleta została odnaleziona w Hierakonpolis w 1898 r. przez Jamesa Quibella i F.W. Greena. Przechowywana jest obecnie w Muzeum Egipskim w Kairze. Należy do najstarszych zabytków sztuki egipskiej i uważana jest za jeden z pierwszych dokumentów historycznych.
Mykerinos z małżonką:
Rzeźba przedstawiająca władcę staroegipskiego Mykerinosa i jego żonę. Muzeum w Bostonie
Piramidy Cheopsa, Chefrena, Mykerinosa w Gizeh:
polowanie na dzikie ptactwo z grobu Menny:
malowidło tancerka i dwie muzykantki, grobowiec Nachta w Tebach :
Płaskorzeźba z przedstawieniem Echnatona z rodziną:
świątynia Horusa w Edfu (pylon), plan:
Portrety trumienne z Fajum:
Rysunek mastaby:
Piramida Snefru w Dahszur (łamana):
Piramida schodkowa Dżesera, plan i rekonstrukcja w Sakkarze:
Sfinks w Gizeh:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz